06.11.2018: (Selbst-)Verortungen. Kritik in/an den Universitäten
Ort: Europa-Universität Viadrina, Große Scharrnstr. 59, 15230 Frankfurt (Oder), HG 109
Zeit: 18.15 Uhr
Es diskutieren u.a.:
Prof. Dr. María do Mar Castro Varela (Berlin)
Dr. Krystian Szadkowski (Poznan)
Moderation: Prof. Dr. Melanie Sehgal (Frankfurt/Oder)
Während des Jahres 1968 wurde die Universität zum Hauptort des politischen Protests, der die universitären Grenzen selbst infrage stellte. Der Ruf nach einer “Dekolonialisierung” des Wissens als Machtinstrument und die damit verbundenen Kritik an der Institutionen der Wissensproduktion ist gerade im Kontext der postkolonialen Theoriebildung zu vernehmen. Doch ist dieser antiautoritäre Gestus nicht nur im Bereich der Theorie zu beobachten, sondern auch ganz praktisch an vielen Bildungsinstitutionen, in denen gerade darüber verhandelt wird, welches Wissen über den Aspekt der reinen Berufsqualifizierung hinaus für die Studierenden von Bedeutung ist. Damit einher gehen Fragen nach der gesellschaftlichen Verantwortung und der (Selbst-)Verortung der Universität, die in der Podiumsdiskussion thematisiert werden sollen.
///////////////////////////////
(Dis)Locations: Critique in/of the University
Location: European University Viadrina, Frankfurt (Oder), Große Scharrnstr. 59, 15230 Frankfurt (Oder), HG 109
Date and Time: November 6, 18:00.
Panelists:
Prof. Dr. María do Mar Castro Varela (Berlin)
Dr. Krystian Szadkowski (Poznan)
Moderation: Prof. Dr. Melanie Sehgal (Frankfurt/Oder)
Students' protests that peaked in 1968 turned the university into one of the epicenters of political struggle, that aimed to challenge its institutional boundaries. Later on the call for decolon(ial)izing knowledge as an instrument of oppression and critique of institutions of knowledge production found special resonance in the context of postcolonial theory, which aimed to connect this critique with the fundamental aspects of colonial experience. This anti-authoritarian gesture, however, considers not only the field of theoretical deliberations, but also the very (pedagogical) practice of various educational institutions, which have been facing the question about the relevance of education beyond the narrow field of students' professional specialization. Inter alia, the panel discussion will aim to raise the issues of social responsibility of the university, often packaged under such terms as "service-learning" and "third mission", as well as the general question of its function in contemporary society.